Taco Klem

Taco Klem is al ruim 10 jaar werkzaam als mammachirurg en traumachirurg in het Franciscus Gasthuis & Vlietland en is sinds 2014 tevens de opleider van de chirurgie. Uit al zijn werkzaamheden blijkt dat hij continu bezig is om de zorg te verbeteren door middel van educatie en innovatie. Zo schreef hij zijn proefschrift over cryochirurgie, is hij oprichter van verschillende nationale opleidingen voor verpleegkundigen en physician assistants, en is hij tevens medisch leider van de geïntegreerde zorgeenheid voor borstkanker. Om structureel wetenschappelijk onderzoek naar borstkanker mogelijk te maken richtte hij samen met Gerson Struik de stichting Borstkanker Onderzoek Rotterdam op in 2016. Hij begeleidde Gerson Struik gedurende zijn promotietraject en nu ook Elles van de Voort.

Gerson Struik

Gerson Struik richtte in 2016 samen met Taco de Stichting Borstkanker Onderzoek Rotterdam op om wetenschappelijk onderzoek naar borstkanker mogelijk te maken. Door het verwerven van niet-commerciële subsidies maakte hij het mogelijk om onafhankelijk onderzoek te doen. Tijdens zijn promotietijd deed hij onder andere onderzoek naar een nieuwe techniek voor de bestraling van borstkanker na de operatie, het verminderen van de toxiciteit van radiotherapie, een nieuwe lokalisatietechniek voor tumoren, en het gebruik van zilververband voor het verminderen van wondinfecties. Dit resulteerde in 2020 in zijn proefschrift, getiteld: “Verbeteren van Behandelnauwkeurigheid en Verminderen van Bijwerkingen van Borstsparende Therapie”. In 2019 is Gerson gestart met zijn opleiding tot chirurg in de regio Rotterdam. Daarnaast is hij nauw betrokken bij de begeleiding van Elles tijdens haar promotie.

Elles van de Voort

Elles nam in December 2018 het stokje over van Gerson als promovendus binnen Stichting Borstkanker Onderzoek Rotterdam. Net als Gerson heeft zij als doel om de patiëntbelasting te verminderen en de borstkankerzorg patiëntvriendelijker te maken. Haar onderzoek is gericht op de minimaal invasieve behandeling van zowel het voorstadium van borstkanker als van vroeg stadium borstkanker. Deze kleine tumoren kunnen vaak behandeld worden zonder operatie. Door de tumor aan te prikken met een naald kan deze worden verwijderd middels kleine hapjes weefsel, of worden verbrand of bevroren. Door gebruik te maken van deze technieken is een operatie, en dus ook narcose en een opname niet meer nodig. Dit zal naar verwachting weer zorgen voor een verminderde ziektelast en een hogere kwaliteit van leven voor de patiënte.

Van links naar rechts: Taco Klem, chirurg, Elles van de Voort, arts-onderzoeker en Gerson Struik AIOS chirurgie. Bron: eigen materiaal