Stichting BOR ontwikkelt Nederlandse vertaling van borstkanker vragenlijst

Om uitkomsten van de behandeling van borstkankerpatiënten te onderzoeken wordt steeds vaker gebruik gemaakt van vragenlijsten, die de patiënt zelf invult. Op die manier kunnen verschillende soorten operaties en bestralingen met elkaar vergeleken worden en eventueel aangepast worden.De “Breast Cancer Treatment Outcome Scale (BCTOS)” is een goede en veel gebruikte vragenlijst, waarin de patiënt de behandelde borst met de onbehandelde (gezonde) borst vergelijkt.

Met hulp van meer dan 100 patiënten, die vrijwillig deelnamen aan dit onderzoek, hebben we deze vragenlijst nu vertaald voor gebruik in Nederland. We hopen hiermee de kwaliteit van onze behandelingen verder te kunnen verbeteren. De resultaten van het onderzoek zullen binnenkort in een medisch tijdschrift worden gepubliceerd.