Stichting BORstkankermaand: de week van Elles van de Voort

Deze maand geeft iedere week één van ons een inkijkje in het werk voor Stichting BOR. Deze week lees je het verhaal van Elles van de Voort. Zij heeft zich sinds sinds 2018 als arts-onderzoeker ingezet voor onze projecten.

“Toen ik vier jaar geleden begon als arts-onderzoeker voor Stichting BOR, was er een duidelijke visie voor toekomstig onderzoek: “door innovatie de behandeling van borstkanker patiëntvriendelijker maken”. Binnen deze visie waren veel mogelijkheden om nieuw onderzoek op te zetten. Gerson en Taco hebben me destijds heel duidelijk gemaakt dat ik een groot deel van mijn traject zelf in zou mogen vullen, maar dat dat waarschijnlijk ook gepaard zou gaan met veel uitdagingen. Als iemand die wel houdt van een uitdaging, begon ik dan ook vol enthousiasme aan mijn promotietraject. De afgelopen jaren heb ik mij gericht op de behandeling van kleine borsttumoren met innovatieve technieken zoals vacuüm geassisteerde excisie en thermoablatie. De verwachte uitdagingen bij het onderzoek van deze nieuwe technieken heb ik de afgelopen jaren zeker ondervonden. Maar als er na lang en hard werken vervolgens een patiënte tegenover je zit die zegt: “het zou toch zo mooi zijn als deze techniek de operatie in de toekomst zou kunnen vervangen”, dan maakt dat alle uitdagingen meer dan waard! Momenteel ben ik bezig met het afronden van mijn proefschrift en heb ik het stokje kunnen overdragen aan Sophie.”

De week van Elles

“Het afronden van een proefschrift betekent vooral verbeteren, aanpassen en herschrijven van eerder geschreven artikelen. Samen met Sophie leg ik momenteel de laatste hand aan de Kubtec studie: met een mobiel röntgenapparaat op de OK controleren we of het goede weefsel is verwijderd. We onderzoeken of de invoering ervan heeft geleid tot een kortere operatietijd en minder re-operaties. Dit artikel hopen we snel in te kunnen dienen voor publicatie.

Kort geleden hebben we een artikel ingediend over de invoering van de vacuüm geassisteerde excisie van goedaardige tumoren. Op verzoek van het wetenschappelijk tijdschrift hebben een aantal experts ons een aantal vragen gesteld over de inhoud. Afgelopen week ben ik bezig geweest met het beantwoorden van die vragen en dit verwerkt in het artikel. Op die manier verbetert de kwaliteit van het onderzoek. De boodschap komt straks beter over voor dokters wereldwijd die het artikel kunnen lezen en van ons project kunnen leren.

Als laatste kan ik vol trots vertellen dat de eerste versie van mijn proefschrift inmiddels is nagekeken door de professor, Kees Verhoef. Ik hoop mijn proefschrift in het begin van volgend jaar te mogen verdedigen!”